Sunday, September 18, 2016

Guru Ganti di SMK Dato Haji Talib Karim

Assalammualaikum,

Hi u’olls, entry kali ini aku nak story pasal kisah aku menjadi cikgu ganti or cikgu sandaran di sekolah lama aku iaitu di SMK Dato Haji Talib Karim.
Aku confirm mesti ramai yang tertanya tanya macam mana nak apply jadi cikgu ganti kan?
Nasib baik harini aku off day and tetiba rajin nak update blog kan hehehe.

So first of all,

Aku pergi Pejabat Pendidikan Daerah Alor Gajah untuk ambil borang, aku search dekat google pasal cikgu ganti ni so ada yang boleh apply online kan? Then it depends on your daerah lah okay.
Oh btw, aku nak jadi cikgu ganti pun atas suruhan cikgu Azlin and mak aku, kalau tak memang menganggur lah masa tu sebab baru je habis belajar kan.

So lepas isi borang kena Photostat sekali salinan IC, sijil SPM and transkrip diploma/degree then hantar balik dekat PPD.
Almost sebulan lah aku tunggu results, then tetiba ada konflik pulak kan, aku punya application di reject dengan alasan PPD tak ada duit nak bayar gaji cikgu ganti.

Aku tak ada problem pun masa itu sebab fikir hantar pun sebab mak suruh bhahahaha then mak tak puas hati dia call kawan dia, tup tup aku dapat.
Masa itu baru aku sedar yang mak aku ni cable besar rupanya kahkahkahkah.

Then second step, aku dipanggil ke PPD untuk interview session and taklimat sikit pasal kerja sebagai cikgu ganti ni. To be honest, semua soalan masa interview semua aku tak dapat jawab lolz. Teruk gila kot, semua benda time sekolah dulu even rukun negara pun aku lupa.
Tapi pegawai tu relax je, dia cakap “kalau interview sebenar ni, awak memang dah kena reject dah” then dia bagi advice lah supaya jaga attitude, jaga imej sebagai guru and bla bla bla.
Kena ceramah selama sejam okay.

After all the briefing sessions, then aku diberi agreement, kena ambil sign dekat mahkamah sekali, ini semua untuk urusan gaji nanti.
Oh not forget to mention, aku jadi guru ganti gred N17 ye, level based on SPM sebab PPD dah tak bayar gaji diploma/ijazah huhuhuhu tak apalah, nama pun kerja sementara yedok.
Bila gred N17, memang gaji pun bawah RM1000 lah ye awak awak semua, untuk check gaji yang korang akan terima boleh lah search dekat google.
And for pembayaran gaji, segala jenis akaun bank boleh digunakan. That time aku cuma ada Bank Islam, then I used that for my salary payment. Pihak sekolah yang akan uruskan mengenai pembayaran gaji.

Tapi tak payah mimpi lah gaji akan masuk sama macam staff government or cikgu yang lain (masuk gaji 25hb) untuk guru ganti, gaji akan masuk 8hb tau.
So itu je kot untuk hari ini, nanti aku update lagi pasal experience aku dekat sekolah okay, sebab sekarang dah mengantuk, nak short nap kejap kihkihkih.


Much love, xoxo assalammualaikum!

0 comments: